lördag 12 januari 2013

Vaniljsemlor

Ja, jag vet, semlor ska vara semlor, de tradionella med mandelmassa och grädde! Men vad gör man om inte tål mandel? Jo, då gör man dessa smarriga vaniljsemlor!  Mina är ju dessutom glutenfria, så den passar ju många olika allergiker :)


Till ca 12-15 st
1 pkt jäst för söta degar
100 gr smör
2 dl mjölk
2 tsk fiberhusk
1 dl kesella vanilj
1 tsk kardemumma
1 krm salt
1½ dl socker
1 ägg
ca 8-9 dl glutenfri mjölmix (jag använde finax röda paket)

Smält smöret, tillsätt mjölken, värm till 37*
Smula jästen i en bunke, häll smörblandingen över och rör tills jästen lösts upp
Tillsätt fiberhusken och låt svälla i ca 10 min
Tillsätt kesella, socker, kardemumma, salt
Vispa upp ägget, tillsätt hälften i smeten och spara hälften till att penlsa bullarna med
Tillsätt det mesta av mjölet, spara ½-1 dl till utbaket.
arbeta ihop i maskin
Låt jäsa i ca 30 min
Häll upp degen på bakbord, arbeta in resterande mjöl om det behövs. Tillsätt dock så lite extra mjöl som möjligt för att det ska bli saftiga fluffiga bullar..
Forma bullar och lägg på bakpapperklädda plåtar, Låt jäsa ca 30 min
Pensla med uppvispat ägg
Grädda i 250* ca 8 min

Låt bullarna kallna helt
Gör vaniljkräm enligt anvisningarna på förpackningen
Vispa grädde, blanda i lite vispad grädde i vaniljkrämen så blir den lenare i smaken och mjukare i konsistensen :)

Skär av ett lock på bullen, gröp ur en grop.
Fyll gropen med vaniljkräm och spritsa på grädde
Lägg på locket och sikta över florsocker

3 kommentarer:

  1. Låter minst lika gott som vanliga semlor, fina blev de också!

    SvaraRadera
  2. Tack Linda!
    Ja vaniljkräm är ju ett bra alternativ när man inte tål nötter, lite mer barnvänligt oxå :)

    SvaraRadera
  3. Tack för detta finfina tips! Vi har gluten- och nöt/mandelallergi i familjen så detta passar oss. För övrigt så har din fina blogg löst många av mina bakproblem sen glutenallergin kom in i vårt liv. :-))

    SvaraRadera