tisdag 27 juli 2010

Brownie med fudgeglasyr

Detta recept på helt underbart goda brownies är hämtat ur Leila Lindholms bok "one more slice".


350 gr mjukt smör
6 dl socker
3 dl kakao
1 dl ljus sirap
½ tsk salt
6 ägg
3 dl mjöl alt glutenfri mix

* Sätt ugnen på 175*

* Vispa smör och socker vitt och krämigt

* Rör ner kakao, sirap och salt,

* rör i ett ägg i taget

* Vänd till sist ner mjölet.

* bred ut smeten i en långpanna som du lagt ett bakplåtspapper i botten.

* grädda i mitten av ugnen i ca 30-35 min. stickan ska vara lite kladdig.

* låt kakan svalna.

FUDGEGLASYREN gör du såhär:
Koka upp 3 dl grädde, 1 dl mjölk och 1 dl ljus sirap.
låt svalna några grader.
finhacka 400 gr mörk choklad och rör ner i grädden tills chokladen smält.
bred på kakan.
Kyl tills glasyren stelnat.
Skär i rutor.


Min äldste son har i dagarna fått bekräftat misstankarna om att han är glutenintolerant. Nu kommer en tid framöver när vi ska provbaka det som han älskar i bakväg för att på bästa sätt göra recepten glutenfria så han även i fortsättningen kan fortsätta att njuta av goda bakverk!
Muffins och tårtor har jag sedan tidigare bakat med den glutenfria mixen från sempers. I de recepten funkar det att byta ut mjölet rakt av mot mixen, men jag antar att man får testa sig fram för att få det bästa resultatet.

I dessa brownies bytte jag alltså ut vetemjölet mot sempers glutenfria mix, och det blev ett alldeles utmärkt resultat :)

Tar tacksamt emot tips från er som är vana att baka mer glutenfritt!

10 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut, Brownie är alltid gott

    SvaraRadera
  2. Kan säga att de var jättegoda med ;)
    En klick grädde på med och de blev verkligen en höjdare till fikat :)

    Gjorde nog liiite för stora bitar iofs, den är ju rätt mäktig den här brownien..

    SvaraRadera
  3. Tack för de positiva kommentarerna! detta recept kan jag verkligen rekommendera! fikagästerna gav hela tummen upp och fatet blev rensat :)

    SvaraRadera
  4. Jisses vad fina saker du gör...känner hur kilona lägger sig på höftena bara av att titta på alla fina kort!!;)Hit återkommer jag absolut!!!!

    SvaraRadera
  5. Tack maria!! Härligt att höra!

    kan säga att det har blivit rätt mjukt på mina höfter av allt bakande.. ;)

    SvaraRadera
  6. 3dl kakao låter lite mkt?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tyckas att det låter lite mycket, men så är Leilas recept och jag tycker det blir supergott! Det går ju minska kakaon och öka mängden mjöl med motsvarande om du vill dämpa chokladsmaken lite :)

      trevlig helg!

      Radera