torsdag 15 juli 2010

på barnens begäran: Kladdkakemuffins

Häromdagen när vi efter ännu en väldigt varm och härlig dag slog rot i soffan upptäckte jag till min glädje att de skulle visa repris på ett av Leila bakar!
Leila Lindholm är en stor inspirationskälla i köket för mej och hennes böcker A piece of cake och den senaste One more slice är givna i mitt kök.
För er som inte har dessa böcker kan jag verkligen rekommendera er att köpa dem!

Hur som helst så bakade hon sina underbara kladdkakemuffins och båda mina pojkar uttryckte önskemål om att jag skulle baka sådana.





Så på barnens begäran bakade vi dessa igår.
Jag testade med att byta ut mjölet mot glutenfri mix, men jag får nog justera lite i receptet till nästa gång, för smeten blev väldigt fluffig och det var väldigt nära att den svämmade över i formarna..
Visserligen ska de sjunka ihop i mitten, men inte så mycket som mina gjorde.. Ja, ja, även att de inte blev snygga så var de ruskigt goda med en klick grädde med vit choklad och smultronsmak, tillsammans med jordgubbar :)

Här kommer receptet:
2 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 gr smör
½ dl matolja
1 dl ljus sirap
2 dl mjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 gr mörk choklad 70%

Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt o riktigt pösigt.
Smält smöret, häll i matolja och sirap. Blanda med äggsmeten.
Blanda mjöl, kakao, bakpulver o salt. Vänd ner i smeten.
hacka chokladen och smält i vattenbad, och blanda ner i smeten.

Fördela smeten i muffinsformar i en muffinsplåt.
Grädda i 175* ca 12 min.
Muffinsen sjunker ihop i mitten. Låt svalna.
Garnera med lättvispad grädde och färska bär.

6 kommentarer:

  1. Visst är leila härlig! Jag kan se hennes program hur många gånger som helst utan att tröttna :) Jag tycker muffinsen ser jättegoda ut och vad gott det lät med den smaksatta grädden!

    SvaraRadera
  2. Kladdkakemuffinsen har jag inte testat än. Jag har Leilas A piece of cake, men inte hennes andra bok. Jag får nog ta och införskaffa den.
    Visst blir man glad när det uttryckt önskemål om bakning. :-) Jag nappar direkt när någon önskar något.

    SvaraRadera
  3. Ja Leilas recept gör ingen besviken, och programmen kan man se hur många gånger som helst :) Klart man nappar när det önskas bakverk Erika :)

    SvaraRadera
  4. Kladdkakemuffins är så gott, gör ju inget att de sjunker ihop i mitten, då kan man ju bara fylla upp med en massa grädde :-) så blir de vackra ändå.

    Vi får hoppas de kommer nya bakprogram med Leila i höst.

    SvaraRadera
  5. Åh, så gott! Ser supergoda ut också =)

    SvaraRadera
  6. Ja det har du ju rätt i Cupcakesfluffan, ju större hål desto mer gott får plats i :) Hoppas oxå på nya avsnitt med Leila! Tack Hanna, kan säga att det var riktigt gott med! Blev tomt på fatet :) vit choklad i grädden gjorde kladdkakemuffinsen ännu godare! :)

    SvaraRadera