fredag 17 september 2010

Fredagsmys med Marianne-cupcakes

Cupcakes passar alldeles utmärkt till fredagsmys tycker jag!
Idag blir det smarriga marianne-cupcakes :)



Använde mej av Leilas grundrecept för chocolate cupcakes, ur boken a piece of cake. Gjorde mina glutenfria och det funkade alldeles utmärkt.

3 ägg
2½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 gr smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3½ mjöl alt glutenfri mix
2 tsk bakpulver
1 krm salt
4 msk kakao
100 gr mörk choklad
mariannekolor

Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.
Smält smöret, blanda i gräddfilen och kaffet. Vänd ner i äggsmeten.
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner.
Smält chokladen över vattenbad och häll ner i smeten.

Dela upp i muffinsformar som står i en muffinsplåt.

Dela mariannekolorna (jag krossade dem "lite lätt" med knivskaftet upp bröt i bitar) och tryck ner i formarna.
Grädda i 175* ca 15 min



För att göra lite variation så använde jag mej av marianne-mix, så att en del fick smaken av mint, en del av mint-toffée och en del av apelsin. Färgen på formarna skvallrar lite om fördelningen så att man slipper få en överraskning ;)


Frostingen gör du såhär:
Vispa 200 gr philadelfiaost tillsammans med 50 gr smör och ca 1½ dl florsocker.
Smält 200 gr mörk choklad och låt svalna innan du vänder ner den i ostsmeten och vispar fluffigt.
Tillsätt några droppar mintessens och rör om.
Spritsa på muffinsen, sätt i en halv mariannekola och du får en fredagsmyscupcake :)

8 kommentarer:

  1. Jag hålla med dig att cupcake passa mycket bra för fredagsmys !! och dina cupcake ser super gott ut ;d.

    SvaraRadera
  2. Vad gott det låter, Marianne är så gott, åt det förut :-)

    SvaraRadera
  3. Vilket trevligt fredagsmys! Jag gillar marianne så jag kan tänka mig att det blir riktigt smarrigt.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Tack sana, Linda o Erika! :)

    Blev väldigt gott med Marianne i coh på cupcakes! Lär inte vara den sista gången de får bli en del av fredagsmyset! :)

    Trevlig helg till er!

    SvaraRadera
  5. Så ljuvligt gott. Jag sitter här och är så sugen på nånting sött men ska avstå. Inte bra att kika in på så här fina bloggar då :)

    SvaraRadera
  6. Ja Helena, visst är det märkligt att man aldrig blir sugen på nyttiga saker.. :)
    Kan säga som så att dessa blev väldigt mycket godare än både broccoli och morötter :)

    SvaraRadera
  7. Ska testa att göra dessa nu ikv. Och bjuda mina arbetskamrater imorgon. Men går det att använda detta mjölet? http://www.google.se/imgres?hl=sv&biw=1249&bih=588&tbm=isch&tbnid=mkTj5DPVsCT7UM:&imgrefurl=http://www.swedishfoodshop.com/semper-glutenfri-mix&docid=Y76Jc57R_d-IwM&imgurl=http://www.swedishfoodshop.com/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/e/semper.glutenfri.mix.jpg&w=661&h=658&ei=qidbUM-HE-WB4AT-wYBw&zoom=1&iact=hc&vpx=87&vpy=125&dur=220&hovh=224&hovw=225&tx=105&ty=121&sig=117541506306464005880&page=1&tbnh=119&tbnw=120&start=0&ndsp=21&ved=1t:429,r:0,s:0,i:67

    SvaraRadera
  8. nu går det inte öppna länken och se vilket mjöl du menar, men det funkar med både sempers, finax och lailas :)

    SvaraRadera