onsdag 15 september 2010

Kladdkaka med jordnötter och nougat



En liknande variant av denna underbara jordnötskladdkaka bjöd våran sekreterare på när hon slutade hos oss förra veckan.

150 gr smör
2 dl socker
3 ägg
3½ dl mjöl (jag använde dock glutenfri mix)
1 dl kakao
1 rulle center. ( min favorit är den nya med nougatfyllning så den använde jag i denna kaka)

Topping
100 gr mörk choklad
100 gr nougat
2 dl jordnötter
I Maddes recept hade hon 100 gr mörk o 100 gr ljus choklad, men jag ville testa hur det blev med choklad o nougat för att spetsa på nougatsmaken från centern. Gottegris, ja jag vet.. ;)

Smörj en form med löstagbar kant. Sätt ugnen på 200*

Smält smöret

Vipsa ägg o socker lätt.
Blanda mjöl o kakao och vänd ner i smeten, växelvis med smöret.

Häll upp smeten i formen
Tryck ner centeritarna lite här o var.

Grädda i mitten av ugnen ca 10-12 min.
Låt kakan svalna och lossa sedan formens kant.

Smält chokladen o nougaten i vattenbad. Blanda ner jordnötterna och bred över kakan.
Låt stelna i kylen.

Gör gärna kakan dagen innan den ska serveras, så blir den ännu godare :)

8 kommentarer:

  1. Men hjälp vad gott ser ut! Älskar jordnötter och nogat. Tyvärr är min man allergisk mot hasselnötter så nogaten får jag nog skippa.

    SvaraRadera
  2. Tack Erika!
    kombinationen av jordnötter blev mmmmums! :)
    du får baka den när han inte är hemma ;)

    SvaraRadera
  3. ser himla gott ut, sparar receptet så att jag kan testa det

    SvaraRadera
  4. är det saltade jordnötter i, eller naturella?

    SvaraRadera
  5. Ett recept värt att spara och testa Linda! Sååå smarrigt!! :)


    Jag använde salta jordnötter, blev jättegott!

    SvaraRadera
  6. Åh det låter helt fantastiskt gott! Vilken fin blogg du har!

    SvaraRadera
  7. Tack tack Helena!
    en kaka helt klart värd att bakas igen kan jag säga! Mumsig! :)

    SvaraRadera
  8. åhhh detta måste jag testa =)

    SvaraRadera