fredag 3 september 2010

Gammeldags äppelkaka

På mitt äppelträd brukar vi få hur mycket frukt som helst. I år har dock de flesta äpplena blivit angripna av nåt och blivit alldeles prickiga både på utsidan och insidan. Av de få stackars äpplena som klarat sig utan detta bakade jag denna "gammeldags äppelkaka". Receptet hittade jag i en av mina absoluta favoritböcker, nämligen Leila Lindholms a piece of cake.

3 ägg
2½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 gr smör
1 dl mjölk
3½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 gr mandelmassa

2 stora äpplen
2 msk smör
2 msk socker
2 tsk kanel
Vispa ägg, socker och vanlijsocker pösigt.
Smält smöret och tillsätt mjölken, blanda det i äggsmeten.
Blanda mjöl, bakpulver och salt och vänd ner försiktigt i smeten.
riv mandelmassan och vänd i.

Kärna ur äpplena och dela i bitar, stek i smöret. Tillsätt socker o kanel. Stek tills äppelbitarna börjar mjukna och blanda sedan ner i smeten.
Häll upp i smord och bröad form.
Grädda i 175* ca 25-30 min, mitt i ugnen.
Låt svalna något innan du stjälper upp den.

en väldigt saftig och god kaka!!

3 kommentarer:

  1. Åh, äppelkaka är så himla gott! I helgen kommer det bli lite av den varan hemma hos mig också :)

    SvaraRadera
  2. Äppelkaka är mumsigt, tyvärr är även 80% av våra äpplen också anrgripna av något och fullt med bruna fläckar , så tråkigt med tanke på att vi fick massa med äpplen i år och riktigt stora äpplen

    SvaraRadera
  3. Ja, Ida och linda, äppelkaka är ju så himla gott!
    Synd att dina äpplen också fått prickar Linda! Det är ju så typiskt när man gått och väntat hela året på att äpplena ska mogna och så går de inte använda!!

    SvaraRadera