söndag 18 september 2011

Kladdkaka med mjölkchokladfudge


Hittade detta recept i en bilaga till en kvällstidning i veckan, kunde inte motstå att göra dessa kladdkakesandwich

100 gr smör
2 ägg
3 dl socker
1½ dl glutenfri mjölmix (vanligt mjöl var det i orginalreceptet)
4 msk kakao
1½ tsk vanlijsocker
2 tsk bakpulver

Mjölkchokladfudge
200 gr mjölkchoklad
1 dl vispgrädde
1 tsk honung
½ tsk malen kardemumma
25 gr rumsvarmt smör

Smält smör
Vispa ägg och socker lätt. Rör ner smöret
Blanda de torra ingredienserna och sikta ner i äggsmeten
Klä en form, ca 25*35cm med bakplåtspapper och häll i smeten
Grädda i 150*, mitt i ugnen ca 30-35 min
Låt svalna

Mjölkchokladfudgen:
Hacka chokladen fint
Koka upp grädde, honung och kardemumma
Dra av kastrullen från värmen
Tillsätt chokladen och rör till den smällt,
tillsätt sedan smöret och rör till slät kräm
Låt svalna lite innan den ställs in i kylen i ca 1 timme för att tjocka till sig.

Bred fudgen på halva delen av kladdkakan och vik sedan över den andra hälften.
Stoppa in kakan i frysen i ca 30 min så blir den lättare att skära i trekantiga bitar.
Min stod i kylen över natten istället, och det funkar lika bra det. :)

14 kommentarer:

  1. Jag såg också dem, tycker de ser sjukt goda ut!! Är de lika goda som de ser ut då??
    Låter som något jag borde testa :)

    SvaraRadera
  2. Ser härligt goda ut, skulle gärna provsmaka några bitar just nu! Så skoj med fudgen som "fyllning" och inte bara ovanpå som man oftast gör.

    SvaraRadera
  3. De här ser så goda ut att jag nästan trillade av soffan ;)

    SvaraRadera
  4. Tack Pernilla, Lena, Tove, Nellie och Linda!

    Kan säga att detta var den godaste kladdkakan jag smakat! Höll på att göra som Nellie, trilla av stolen när jag smakade den :)

    SvaraRadera
  5. Åh gud så gott det såg ut!!! borde verkligen prova det någon gång..

    SvaraRadera
  6. Men jisses så gott! Spännande med kardemumma i fudgen :)

    SvaraRadera
  7. Tack Julia, Sanna och Johanna! :)

    Den blev en riktig höjdare!
    Kardemumma var inte helt fel i, väldigt gott! :)

    SvaraRadera
  8. Hur var kombinationen mjölkchoklad och kardemumma? De ser sjukt goda ut även för en som inte är en chokladoman

    SvaraRadera
  9. Tack Linda, Tan Gul och Carola!

    Carola, det passade väldigt bra med kardemumma i, blev en liten brytning i det söta :)

    SvaraRadera