tisdag 27 september 2011

Rocky Road-cupcakes

Rocky Road är i särklass det godaste (jul)godiset jag vet! Blandningen av dumle, choklad, marshmallows och jordnötter får det att vattnas i munnen bara man skriver om det! :)

Idag har jag bakat en Rocky road-inspirerad cupcake. Mmmumsfilibabba kan man lugnt säga! :)

Till ca 12 st:
100 gr smör
75 gr mörk choklad
1 dl mjölk
2 ägg
1½ dl ljust muscovadosocker
2½ dl glutenfri mjölmix (eller samma mängd vanligt mjöl)
1 msk potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Smält smöret, tillsätt hackad choklad och rör tills den smält.
Vispa ägg och socker fluffigt
Blanda de torraingredienserna och vänd ner.
Tillsätt mjölk till smör/chokladen och blanda ner i smeten
Häll upp i formar i en muffinsplåt (fyll den till ca 3/4)
Grädda mitt i ugnen i 225* ca 12 min.
Låt svalna

Chokladfrosting
125 gr mascarponeost
1½-2 dl florsocker
1 dl vispgrädde
50 gr mörk choklad

Vispa ihop mascarpone med florsocker.
Vispa grädden och blanda ihop med ostkrämen.
Smält chokladen i vattenbad, låt svalna lite innan den rörs ner i frostingen.
Spritsa på cupcakesen

Garnerna med jordnötter, dumlekolor och minimarshmallows

Ingen risk för lågt blodsocker här inte ;)

10 kommentarer:

  1. Oj oj, det där både ser och låter supergott! :)

    SvaraRadera
  2. Dessa ser ju såååå goda ut!!
    Jag bara måste testa detta =D

    SvaraRadera
  3. gjorde dessa men mina blev super torra :( men jag gjorde en omgång till och hällde denna gång i lite av mascarpone osten ;)och det blev mycket bättre! Tack för receptet det var mums mums

    SvaraRadera
  4. Vad tråkigt att höra att dina blev torra Anna-Karin! Kanske hade du inne dem lite för länge i ugnen?
    Tur att andra omgången blev bättre.:)

    SvaraRadera
  5. Hej.
    Jag har tänkt mig att baka dessa cupcakes + en till och vill gärna lägga ut en länk på mitt blogg inlägg. Hoppas det går bra.

    SvaraRadera
  6. Fint att du länkar Malin! Lycka till med bakningen! :)

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Jag försökte mig på dessa men jag misslyckades än en gång med frostingen, jag kan inte förstå vad jag gör för fel, men den blir alltid för lös så att den bara rinner ut.

    Några tips på vad jag kanske gör för fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofie! Ursäkta att du fått vänta på svaret!

      Har aldrig fått den för lös, men det jag kan tipsa om är att Blanda ihop mascarpone och florsocker istället för vispa. Vispa sedan grädden ganska fast och blanda ihop med ostkrämen. Vispa sedan på låg hastighet med elvispen tills det blir fluffig konsistens, ej för länge. Tillsätt ev mer florsocker om den är för lös. Låt chokladen svalna innan den vänds ner i frostingen.
      Hoppas du lyckas bättre nu! :)
      Med vänlig hälsning Annica

      Radera