tisdag 6 september 2011

Glutenfria Gottegrisbullar

Kanelbullar i all ära, men dessa nästan syndigt goda bullar, kan vara värt att testa om du vill ha lite variation :)
Jag gjorde hälften med nutella och den andra hälften med kola/vaniljsmak. (Ljust muscovadosocker ger kolasmaken)


Tipset att använda ljust muscovadosocker och vaniljsocker i bullarna fick jag av Åsa när jag var i affären för att handla nutella. Nappade ju direkt, eftersom jag är flitig användare av just det ljusa muscovaosockret.
Tack Åsa! :)

Till ca 40 st behövs:
50 gr jäst för söta degar
5 dl kall mjölk
2 msk fiberhusk
1 dl ljus (eller vit) sirap
150 gr mjukt smör
1 krm salt
1 tsk kardemumma
1½ dl kesella vanilj
ca 17-19 dl glutenfri mjölmix. Jag använde Lailas blå.

Smula jästen, tillsätt mjölk och fiberhusk. Låt stå och svälla i 10 min.
Blanda ner sirap, salt, kardemumma, kesella
Tillsätt mjölmixen. Blanda inte i allt på en gång, utan häll i först ca 15 dl och se om om det behövs mer när degen fått arbetas väl, spara nån dl till utbakningen.
Kör i maskin ca 10 min.
Häll ut degen på lättmjölat bakbord. Knåda lite. Tillsätt ev mer mjöl om det behövs.
Dela degen i två delar.
Kavla ut till rektangel.
Fyllning 1: bred på nutella så att det gott och väl täcker degen.
Rulla ihop och skär ca 1-1½ cm tjocka bitar som läggs i bullform med snittytan uppåt.

Fyllning 2: kavla ut nästa bit till en rektangel
blanda ca 45 gr mjukt smör med 2 msk ljust muscovadosocker och 1½-2 tsk vaniljsocker. Bred på, rulla ihop, skär och lägg i bullformar med snittytan uppåt.

Nu först ska bullarna jäsa under bakduk i 2 timmar
Vispa upp en äggula och pensla försiktigt. Strö över pärlsocker.

Grädda i 250* mitt i ugnen ca 12 min.

8 kommentarer:

  1. Ja älskar att använda ljus muscovadosocker då ja gör kakor,men de allra godaste jag gjort är att göra oreo glass och la över stora klumpa muscovadosocker,de blev såååå gott.kolasmak,man höll på dö när man fick den tuggan i munnen.

    SvaraRadera
  2. Gud så super duper fina och goda!

    SvaraRadera
  3. Åh, det lät ju inte alls dumt Smulan! gott gott! :)

    Tack kakmonsterna! :)

    Ja visst är det Linda! De här båda sorterna lär gå åt fort så det är nog snart dax att baka igen.. :)

    SvaraRadera
  4. Så fint med noe glutenfritt.
    Har en i familien og behøver nye tips. Tack

    SvaraRadera
  5. Tack myfoodpassion, hoppas receptet blir till belåtenhet :)

    SvaraRadera
  6. Tack!! Jag har precis fått glutenallergi och är galet bakintresserad. Testade dessa och de blev kanongoda!! Bättre än vanliga var barnens kommentarer:)Nu ska jag gå på jakt i dina andra recept..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul att höra att receptet blev uppskattat! Hoppas du hittar fler godsaker bland recepten :-)

      Radera