tisdag 17 juli 2012

Att sätta guldkant på chokladtillvaron :)

Choklad, choklad, choklad, kan helt enkelt inte få för mycket av detta! Eller jo, det har jag väl egentligen fått, men det är inte helt lätt att låta bli det.. :)
Dessa cupcakes fyller garanterat chokladbehovet för en stund!





Chokladmuffins
100 gr smör
100 gr marabou premium cocoa 70%
1 dl gräddfil
2 ägg
1½ dl socker
2½ dl glutenfri finax orange alt samma mängd vanligt mjöl
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 msk potatismjöl
1 krm salt

Smält smöret
Ta av från plattan. Hacka chokladen och lägg ner i smöret, rör tills den smält.
Låt svalna lite och tillsätt sedan gräddfilen.

Vispa ägg och socker
Blanda de torra ingredienserna
Vänd ner växelvis med smör/chokladblandningen och rör till en slät smet
Fördela i formar och grädda i 225* i ca 15 min beroende på muffinsstorlek.

För ett tag sen fick jag ett par burkar av denna philadelfia med marabou mjölkchoklad av en väninna. Så god att äta som den är, och i frosting blev den mmmmassvis smarrig! :)



Krämig chokladfrosting
1 burk philadelfia marabou mjölkchoklad (160 gr)
3 dl florsocker
2 dl grädde
1 knivsudd bakpulver

Vispa grädden och bakpulvret fast
Blanda ihop florsocker och philadelfiaosten
Vänd ner i grädden och vispa på låg hastighet till fluffig konsistens


Spritsa på chokladmuffinsen och du har en ultimat chokladbomb :)



Jag har dek med knappar i sugarpaste som jag målat med guldfärg.

6 kommentarer:

  1. Så otroligt smarrigt! Vet du var man kan få tag på den Philadelpiaosten?

    SvaraRadera
  2. visst är den god.ja köpte min på netto för länge sen
    jättefina cupcakes och du har så rätt.får aldrig nog av choklad,de bästa som finns

    SvaraRadera
  3. Mmmm låter väldigt gott!
    Jag har också experimenterat lite med Philadelphia marabou & det blev väldigt lyckat (svårt att misslyckas med choklad ;)

    SvaraRadera
  4. Tack tack!

    Jag fick den av en väninna som hittat den på netto. Hoppas de tar in i vanliga butiker inom kort! :)

    SvaraRadera
  5. Choklad får jag aldig nog av ;) Den där phildelphiaosten med chokladsmak såg jag i London, men har inte sett den i Sverige än.

    SvaraRadera