måndag 30 juli 2012

Sommarfyllda smördegsformar



1 pkt färdig smördeg (glutenfri är min)
1 burk kesella hallon
½ liter blandande sommarbär (hallon, jordgubbar o smultron)
2 msk råsocker

1 ägg till pensling
florsocker till garnering



Tina upp smördegen en stund i rumstemperatur
Kavla lite lätt (om du gör glutenfri så ha lite maizena på bakbordet, vanlig lite mjöl)

Tryck ut smördeg i lättsmorda formar
ta bort överflödig deg

Lägg i en klick hallonkesella
Dela bären lite och tryck i några blandade bitar i kesellan
Strössla över råsocker

tryck ut ett litet lock av smördeg och lägg på
pensla lite på locket med ett uppvispat ägg

Grädda i 225* ca 10 min

Låt kakorna kallna och töm sedan ut dem ur formen
Sikta över lite florsocker


Denna månad är temat Hemifrån hos Söta saker
Eftersom bären är plockade hemma (hos mina föräldrar) och jag räknar med att ta med dessa hemifrån till stranden så får dessa bli mitt bidrag :)

6 kommentarer:

  1. Men gud så gott det här ser ut! Fick lust att göra dem på en gång! :)

    SvaraRadera
  2. Så enkelt och gott, helt perfekt! :)

    SvaraRadera
  3. åh va gott,måste köpa såna formar de är ju bara för söta

    SvaraRadera
  4. Jag har köpt liknande formar, men ännu inte hunnit använda dom. Snart så!

    SvaraRadera