tisdag 10 juli 2012

Sockerbullar, Vaniljbullar, Solskensbullar... - glutenfria

Kär bulle har många namn.. :)
Jag kallar dem för sockerbullar, men eftersom solen lyser med sin frånvaro kallar jag dem idag för solskensbullar som förhoppningsvis kan locka fram solen igen :)


Både mamma och mormor Daisy bakade ofta dessa smarriga sockerbullar när jag var liten, men jag har aldrig bakat såna här själv. Nu har jag utmanat ödet och dessutom gjort den glutenfria! ;)

Till  ca 25 bullar
1 paket jäst
5 dl mjölk
1½ dl flytande margarin
2 msk fiberhusk
1 krm salt
1 dl socker
12 + 1 dl (till utbaket) Lailas blå glutenfri mjölmix

Om du väljer att göra dem med vanligt mjöl behövs inget fiberhusk. Mängden mjöl byts ut mot samma mängd vanligt.

Fyllning
6 dl vaniljkräm
(jag gjorde lite smidigt för mej och använde kokmarsankräm, 6 dl mjölk 6 msk pulver och 3 msk socker)

Smula jästen i degbunken
Värm upp mjölk och flytande margarin till 37*
Häll över en del av mjölken över jästen och rör tills den är upplöst
Tillsätt resten av mjölken och fiberhusken.
Låt stå och svälla i ca 10 min

Tillsätt socker, salt och det mesta av mjölet.
Arbeta länge i maskin, ca 10 min.
Häll upp degen på mjölat bakbord och knåda lite.
Dela i två delar
Kavla ut en del i taget till rektangelformad platta.
Dela i ca 10 x 10 cm stora rutor

Lägg på en klick vaniljkräm och nyp ihop hörnen
Lägg med hörnen nedåt i bullformarna så att den släta sidan kommer uppåt.



Låt jäsa i ca 1½-2 timmar
Pensla försiktigt med uppvispat ägg

Grädda i 250* ca 8-10 min

Innan servering: pensla på smält margarin och doppa i socker. Om du ska frysa in dem så vänta alltså med detta till det är dax att äta dem :)



Försök att äta dessa utan att slicka dej om munnen.. ;)

4 kommentarer:

  1. åh dessa är ju så goda,klart en av favoriterna

    SvaraRadera
  2. Åh det här receptet måste jag prova! Super gott med solskensbullar!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Mitt tips är att baka ut runda bullar, jäsa dem, och sedan ta vaniljkrämen och lägga i sprits och stoppa ner den i bullen och fylla, funkar toppen och de vi gör är då också glutenfria!

    SvaraRadera