söndag 22 juli 2012

Havrescones

Till kvällsmat idag har vi mumsat på nybakade scones. Jag ville testa hur det blev med havre i, och det är nåt jag verkligen kan rekommendera. Hur gott och mättande som helst!
Mina scones är glutenfria, men det går att göra dem med vanligt mjöl med, byt ut till samma mängd mjöl istället för det glutenfria.



Till 2 stora kakor (8 bitar) behövs:

3 dl havregryn (OBS! om du ska göra som jag och göra dem glutenfria, så ska det vara Ren havre!)
3 dl sempers mix (jag tog 2 dl mix och 1 dl mix med fiber)
3 tsk bakpulver
1 krm salt
0,75 dl flytande margarin
1 burk, 250 gr, kesella

Blanda ihop de torra ingredienserna först
Tillsätt sedan det flytande margarinet och kesellan
Blanda ihop till en deg
Forma två stora kakor på bakpapperklädd plåt.
Skåra ett kors med en kniv och nagga med gaffel
Grädda i 250* ca 10 min, mitt i ugnen

Bryt i fyra delar och ät nygräddade.

1 kommentar: